Vasparipák

Vasparipák

Búcsúzó Pantográfok Csehországban

2024. április 22. - BVhmot200

 

dsc_0304.JPG2024. áprilisának közepén Csehországba látogattam, ugyanis az a hír járja, hogy hamarosan kivonásra kerülnek a közforgalomból az ikonikus csehszlovák járműsorozat, a Pantrográfok utolsó példányai. A következőkben megismerkedünk ennek a járműtípusnak a történetével, illetve az utolsó közforgalmú vonatokról készített fotóimat osztom meg a kedves olvasóközönséggel!

A Pantográf, vagy másik becenevén Tornádó, hivatalosan pedig EM 488.0 és SM 488.0 sorozatú motorvonatokat a Vagonka Tatra Studenka és a MEZ Vsetín gyártotta. A prototípus 1971-re készült el, sorozatgyártása pedig 1975 és 1978 között zajlott, mely idő alatt összesen 43 szerelvény épült. A gyártó eredeti tervei szerint ezek a motorvonatok kétáramneműek lettek volna, végül azonban kétáramnemű szerelvény nem készült, de gyártottak egyenáramú és váltóárammal működő egységeket is. Az egyenáramú szerelvények sorozatjele volt az EM 488.0, később CD 460, illetve Szlovákiában ZSSK 460, a váltóáramú szerelvények sorozatjele pedig az SM 488.0, később CD 560, illetve ZSSK 560. A váltóárammal üzemelő szerelvények már sem a cseh, sem a szlovák vasúton nem üzemelnek menetrend szerinti forgalomban, azokat már korábban kivonták a közforgalomból. Az egyenárammal működő szerelvények Csehországban Olomouc, Szlovákiában pedig Kassa környékén dolgoznak. 

Egy motorvonat alapesetben elől-hátul motorkocsiból, illetve a motorkocsik között 3 darab betétkocsiból áll, viszont, mint a képeken látni fogjuk Csehországban a két motorkocsi között már csak egy betétkocsival közlekednek ezek a vonatok. 

Április 18-án a kora hajlani órákban indultunk útitársaimmal Csehországba. Az időjárás a nap folyamán a szeszélyes áprilisi arcát mutatta, hol napsütéssel, hol pedig egy-egy hirtelen jövő záporral. Az első napot Vsetín és Hranice között töltöttük, hiszen a két város között közlekedő személyvonatokra osztották be a 460-027-es és a 460-028-as motorkocsikkal összeállított szerelvényt. Itt az S3-al jelzett viszonylaton két motorvonati egység dolgozik egy nap, aznap az egyik Pantográf-fal, míg a másik egy új RegioPanter-rel volt kiadva.

A nap első jó képéért Hranice város határában másztunk meg egy domboldalt. Közkedvelt fotóhely ez, számos más képet is találni az interneten, mely itt készült. Nem is csoda, hogy népszerű, hiszen a háttérben három templomtorony is látszik, amely kiváló díszletet nyújt vasútfotókhoz. Ezen a helyen mindannyian vallásosak lettünk, hiszen imádkozni kellett, hogy süssön a Nap, mikor jön a vonat, és úgy tűnik, imáink meghallgatásra is kerültek, körülbelül 1 perccel a vonat érkezése előtt sütött ki a Nap:

dsc_0304_optimized.jpgHranice város határában halad a 460-027-el az élen az OS 93206-os személyvonat

Egy jó képpel a memóriakártyán távoztunk erről a helyről átmenetileg, délután még visszanéztünk ide, viszont a következő képért az S3-as másik végállomására, Vsetín városába mentünk. Vsetín-nek és a Pantográfoknak szoros kapcsolata van, hiszen a városban található MEZ Vsetín gyárban gyártották a Pantográfoknak az elektromos berendezéseit. Nem kellett sokat várnunk itt a vonatra, kisvártatva meg is jelent egy vágányzár miatt helytelen vágányon közlekedő fotótémánk, melyet egy felüljárón állva fotóztunk le, ezúttal borult időben:

dsc_0313_optimized.jpg

A helytelen vágányon érkezik az OS 93213 Vsetín városába

Vsetín és Hranice között a vasút végig a Becva folyót követi. Az autóban ülve néztük, hogy van egy jó hely, ahol a folyót rá lehet venni egy fotóra, így a következő Vsetín - Hranice vonatot itt vártuk meg. A fotóhoz én és egyik útitársam átmentünk a síneken, hogy egy felsővezetéktartó-oszlop talapzatáról csináljunk képet. Nagy balszerencsénkre egy lelkes rendőr pont arra járt, és mikor meglátott, megállt és kérdőre vont, hogy mégis mit csinálunk. Pont jött a vonat, így azt lefotóztuk, mielőtt beszélgetésbe elegyedtünk volna vele. A rendőr nem beszélt angolul, így telefonos fordítóprogramon keresztül tudatta velem és útitársammal, hogy megszegtük a cseh vasúti törvényt és 3.000 cseh koronára (körülbelül 46.000 Ft) bírságol minket, ezzel megadva az alaphangulatot a nap hátralevő részére. 

dsc_0317_optimized.jpg

A kép, amely 3.000 koronába került: Pantográf halad a Becva folyó völgyében Jablunka település közelében

A papírozás és a bírság kifizetése után folytattuk az előre kidolgozott programot, és Lhotka nad Becvou állomás előtt lévő közúti felüljáróhoz mentünk, hogy a virágzó repcével a háttérben készítsük el az újabb fotót a Pantográfról. Itt sütött a Nap, így egy újabb napos képpel az életkedvem is visszatért, és már csak nevettünk az egész korábbi incidensen. 

dsc_0325_optimized.jpg

Lhotka nad Becvou állomás előtt halad Vsetín felé a Pantográf

Vissza a korábban bemutatott domboldalra! A Nap már szépen átfordult, így a másik irányból, azaz Hranice felől érkező vonatot lehetett jó napállással fotózni a dombról. Sikerült begyűjteni egy újabb napos képet, az ezúttal helytelen vágányon érkező Tornádóról.

dsc_0335_optimized.jpg

Hranice - Vsetín személyvonat röviddel az indulása után

Vasútfotós szemmel nézve is nagy szerencse ezen a vonalon, hogy rengeteg felüljáró található ezen a vonalszakaszon, így Chernotin település mellett is található egy, amelyen csak egy földút vezet át a vasút felett. Egy újabb jó fotóhely ez, így itt is megvártunk egy Pantográfos vonatot annak ellenére, hogy az időjárás kezdett rosszra fordulni, és egyre vastagabb felhők érkeztek a Nap elé. 

dsc_0360_optimized.jpg

Chernotín megállóhelyről gyorsít ki a 27-es motor Hranice felé

A nap további részében utaztunk is egy kört a Pantográffal, amely kifejezetten kellemes élmény volt, majd utazás után irány a szállás, amely Prerov városában volt. 

Másnap egy másik vonalszakaszra látogattunk, hiszen a Pantográf Olomouc és Lipník nad Becvou állomások között közlekedő néhány vonatra volt ígérve. A reggelt Prosenice hangulatos állomásán kezdtük, ahol ugyanaz a szerelvény jelent meg, mint tegnap, annyi különbséggel, hogy szorgalmas vandálok az éjszaka folyamán összefújták a fél vonatot. 

dsc_0388_optimized.jpg

Prosenice hangulatos állomásán mutatkozik a Pantográf

Sajnos ez a forda nem tartogatott annyi fotózási lehetőséget, mint az előző napi, hiszen rövidebb távot megy a vonat, valamint kevesebb vonatot is teljesített a szerelvény, a délelőttöt szolgálatmentesen Prerov állomáson töltötte. Kihasználva ezt a pihenőt, belső képek reményében felkopogtam a vezetőállásra, ahol szerencsére kedves vezér fogadott, és megengedte, hogy készítsünk pár belső felvételt is a hamarosan kivonásra kerülő járműről:

dsc_0427_optimized.jpg

A 460-027-es motor vezetőállása. A képet a prerovi szolgálatmentes időben készítettem

dsc_0431_optimized.jpg

Hasonlóan a mi Hernyóinkhoz, vagy a Kis-Samuinkhoz, ezeknek a motorvonatoknak is van poggyásztere, mely közvetlenül a vezetőállás mögött kapott helyet

dsc_0433_optimized.jpg

Békebeli utastér műbőr ülésekkel

A fennmaradó időben Olomouc városában fotóztunk néhány villamost, illetve a Pantográf délutáni köre előtt volt egy program: cseh vasútbarátok egy könnyed délutáni programként egy kis fotózást szerveztek Olomouc állomás néhány hátsó vágányára, ahol több generációnyi cseh(szlovák) motorvonatot lehetett együtt fotózni, amelyről természetesen mi sem hiányozhattunk:

dsc_0491_optimized.jpg

Cseh(szlovák) villamos motorvonatgenerációk Olomouc-ban: a váltakozó áramú és az egyenáramú Pantográfot balról a EM 475-ös sorozatú Béka, jobbról a 641-es sorozatú RegioPanter fogja közre

dsc_0495_optimized.jpg

A csehszlovák válogatott

A délután folyamán még egy kört ment egy Pantográf, amelyet időközben a 460-069 és 460-070-es motorokra cseréltek az eddigi 460-027 és 460-028 helyett. Erről a szerelvényről két kép sikerült, az egyik Grygov állomáson, a másik pedig Osek nad Becvou megállóhelyen:

dsc_0517_optimized.jpg

Grygov állomásról gyorsít ki a 460-070 Olomouc - Lipník nad Becvou viszonylatú személyvonatával

dsc_0534_optimized.jpg

 A kirándulás utolsó képén szintén a 460-070 Osek nad Becvou megállóhelyen

A szlovák testvérek

Bár Csehországban az utolsó köreiket futják ezek a motorvonatok, a szomszédos Szlovákiában, Kassa környékén még aktívan dolgozik néhány példány. A legutóbbi hírek szerint júniusig közlekednek a ZSSK Pantográfjai, amelyek leggyakrabban a Kassa - Eperjes és a Kassa - Tiszacsernyő vonalon fordulnak elő. A szlovák testvérek az eredeti 5 kocsis összeállítással közlekednek. A teljesség kedvéért zárásként következzen egy kép a ZSSK 460-037-es Pantográfjáról, melyet még 2023. június 2-án készítettem Eperjes határában:

10306_optimized_--460037-eperjes-20230602.jpg

Eperjes városát hagyja maga mögött a ZSSK 460-037-es Pantográfja 2023. június 2-án.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://vasparipak.blog.hu/api/trackback/id/tr9918385857

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása