Vasparipák

Vasparipák

Villamosok Alexandriában - 1. rész

Az El Medina villamoshálózat

2024. március 19. - BVhmot200

Régi bakancslistás tételemet sikerült kipipálnom 2024. március 9. és 13. között, hiszen Alexandriába nagyon rég el szerettem volna látogatni, hogy felfedezzem a város villamoshálózatát. Az egyiptomi városban a számtalan Düwag GT6-os villamos mellett más típusok is dolgoznak, köztük a Ganz-MÁVAG által 1986-ban gyártott 30 villamoskocsi közül is közlekedik még néhány. A következő bejegyzésben ezekről a villamosokról lesz szó.

Alexandriában lényegében két villamoshálózat működik: a sárga színnel jelölt El Medina hálózat, illetve a kék színnel jelölt El Raml villamos. Az El Medina villamos a klasszikus villamosként működik, míg az El Raml inkább egy elővárosi vasút szerepét tölti be háromkocsis vonatokkal. Ebben a bejegyzésben az El Medina hálózatról lesz szó.

tramreport_alexandria_2017_dm_page-0001.jpg

Alexandria villamoshálózata: sárgával a jelenlegi bejegyzés alanya, az El Medina hálózat látható.

(forrás: Dennis Mendheim, www.tramreport.de.)

Egy hosszú, átutazott éjszaka után március 9-én kora reggel érkeztem meg Alexandriába. A város központjában reggel a magas épületek miatt még mindenhol árnyék van, ezért fotózásomat a külvárosban kezdtem az 1-es és a 19-es villamos vonalán. Ez a hely a város kikötőjéhez közel esik, így a villamosokat különböző raktárakkal a háttérben lehet fotózni. Nem is kellett sokat várni az első kocsi megjelenésig, hamarosan meg is jelent a 833-as pályaszámú Düwag GT6-os.  dsc_0013_optimized.jpg

Kora reggeli fényekben halad a kikötő közelében a 833-as pályaszámú kocsi.

Az El Medina villamoshálózaton a GT6-os számít a legnagyobb darabszámú típusnak. Összesen 100 darab érkezett belőlük használtan a dán fővárosból, Koppenhágából 1972-ben, miután ott felszámolták a villamoshálózatot. Megemlítendő, hogy ekkor ezek a villamosok még csak 6 évesek voltak, hiszen 1966-ban gyártották őket.  A 100 darab villamoskocsi 801-900 közötti pályaszámokon teljesít szolgálatot Egyiptomban. Érdekesség, hogy a villamosok a koppenhágai pályafutásuk során is ugyanazokat a pályaszámokat viselték, mint jelenleg is, tehát érkezésük után nem számozták át őket. 

Az első fotó elkészülte után várakozás következett, addig a Nap szépen felkelt. Következő fotómhoz nem mentem messzire, a következő megállónál fotóztam a város felé közlekedő 878-as pályaszámú kocsit.

dsc_0025.JPG

Szintén a kikötő közelében került lencsevégre a 878-as pályaszámú GT6-os, mely az A.P.T.A. legújabb színtervét viseli.

GT6-osok között eltérő színűek közlekednek. Vannak klasszikus sárga színű kocsik, melyek az A.P.T.A., az alexandriai közlekedési szolgáltató eredeti fényezésű kocsijai, vannak a zöld színű villamoskocsik, melyek egy felújítások már átestek a 2010-es években (ezekből közlekedik a legtöbb), illetve van néhány kék-sárga színű kocsi is, melyeket az elmúlt 1-2 évben újítottak fel. Viteldíjban is van különbség a kocsik között: míg egy sárga színű villamosra a jegy 1,5 egyiptomi fontba kerül, addig egy zöld, vagy kék-sárga villamosra ugyanez az összeg 2,5 font (azaz körülbelül 15, illetve 25 Ft). 

Még két kép erejéig maradjunk ezen a környéken! Két nappal később, március 11-én úgy hozta az élet, hogy ismét ezen a vonalon fotóztam, így lett itt fotó sárga színű villamosról is, mégpedig a 849-es pályaszámú kocsit tudtam lefotózni a kikötői raktárak egyikével a háttérben, majd kicsivel később ugyanitt meglett a 836-os pályaszámú villamos is, útban a város központja felé.

dsc_0234_optimized.jpg

A legkopottabb kocsi, amellyel a kirándulás során találkoztam:

a 849-es szintén a kikötő közelében, az 1-es vonalon.

dsc_0240_optimized.jpg

A 836-os halad a város felé az Al Max úton.

Az első nap további részét az engem igazán érdeklő magyar vonatkozású fotótémának szántam, azaz a Ganz-MÁVAG gyártmányú villamosokat kutattam fel. A Ganz-MÁVAG és a Ganz Villamossági Művek 1986-ban szállított 30 darab négytengelyes villamoskocsit Alexandriának, melyeket az A.P.T.A. igényeinek megfelelően Düwag forgóvázzal szállítottak le. Érdekesség, hogy ezeket a villamosokat a BKV hálózatán szerették volna tesztelni, de a görgős áramszedő és a 95 mm-es keréktalp miatt a BKV a tesztekhez nem járult hozzá, így a járművek a próbafutásokat a népligeti próbapályán végezték, mely, mint később kiderült, ezek a járművek a próbapálya egyik utolsó használói voltak, később a próbapályát felhagyták, és felszedték. 

Ezek a villamosok jelenleg a 4-es és 6-os vonalon közlekednek és mindig párban járnak. Az első nap során csak a 1219-1220 pályaszámú párossal találkoztam, melyek a 6-os vonalon szolgáltak. Az első fotót ezekről a járművekről a 6-os vonal fenti végállomásán, a Ras El-Tin hurokban készítettem. Két nappal később ugyanez a páros ugyanezen a vonalon közlekedett, akkor sikerült róluk vonali képet is készíteni az Abd El-Aal Helmy utcában.

dsc_0058_optimized.jpg

A 6-os vonal fenti végállomásán, a Ras El-Tin hurokban vár indulásra a 1219-1220-as Ganz-MÁVAG páros.

dsc_0249_optimized.jpg

Ganz-MÁVAG és Lada együttállás a Abd El-Aal Helmy utcában.

dsc_0259_optimized.jpg

A város felé közlekedő 1219-1220-as páros. Velük találkoztam a legtöbbször.

Az első nap további része utazgatással, a város felfedezésével telt, már csak azért is, mert a délutáni csúcsforgalomban esély sem volt normális fotókat készíteni. A villamosok gyakran beragadnak a közlekedési dugóba, így gyakran előfordul az a szituáció, hogy gyalog gyorsabban ér el az ember az úticéljához, mint villamossal. Azt azért hozzá kell tenni, hogy a villamos, ha tud is haladni, a pálya állapota miatt akkor se tud sehol se 20 km/h-nál gyorsabban menni. 

Másnap reggel újult erővel fogtam hozzá a villamosfotózáshoz. Reggelente még közel sincs akkora forgalom, mint délután, így nagy esély van autómentes képeket készíteni akár a belvárosban is. Március 10-én, reggel a Szent Katalin térnél kezdtem a napot. Ezt a közlekedési csomópontot négy viszonylat, a 4-es, 10-es, 16-os és 18-as villamos is érinti, így itt viszonylag sűrűn elmegy egy-egy villamos, mindenféle típusból. El is ment itt egymás után a 899-es sárga, illetve a 847-es zöld GT6-os, illetve aznap a 1211-1212 pályaszámú Ganz-MÁVAG páros is ki volt adva a 4-es vonalra, így azokról is sikerült itt képet csinálni, valamint sikerült összefutni a kevés El Medina hálózaton közlekedő japán Kinki Sharyo által gyártott egységgel is, pályaszám szerint az 1103-1104-es kocsikkal.

dsc_0085_optimized.jpg

A Szent Katalin tér közelében, az Abou Al Dardaa utcán halad a 899-es GT6-os.

dsc_0090_optimized.jpg

Kicsivel később ugyanitt, a 847-esről készült fotó.

Érdemes megemlíteni, ami európai szemmel kissé furcsa, hogy a villamosoknak nincsenek kijelölt megállói. A helyiek tudják, hogy hol áll meg a villamos, és általában oda helyezkednek, de van, hogy simán csak leintik a villamost, ha fel akarnak rá szállni. Mivel a legelső és leghátsó ajtó szinte mindig nyitva van, így a leszállás is tetszőleges helyeken szokott megtörténni, általában úgy, hogy a jármű nem is áll meg teljesen, hanem csak lassít. És hát, van, hogy mindez egy 2*3 sávos út közepén játszódik le. 

dsc_0113_optimized.jpg

A 1211-1212 pályaszámú Ganz-MÁVAG páros indul a Szent Katalin térről.

A Kinki Sharyo több járműtípussal is képviselteti magát Alexandriában, melyek több ütemben érkeztek a városba. Az El Medina hálózatra 1982-ben érkezett 30 darab négytengelyes kocsi Japánból, amelyek - hasonlóan a magyar villamosokhoz - párban járnak, de a legtöbb Kinki Sharyo által gyártott jármű nem itt, hanem az El Raml hálózaton közlekedik, amelyről a 2. részben írok bővebben.

dsc_0095_optimized.jpg

A 1103-1104 pályaszámú Kinki Sharyo páros indul a Szent Katalin térről.

Miután a Szent Katalin térnél el is ment a délelőtt egy jelentős része, a nap következő részében ellátogattam Karmouz városrészbe, oda, ahol a GT6-osok kocsiszíne is található. Itt töltöttem el 2 órát fotózással. Kellemes hely a villamosfotózáshoz, hiszen itt alig van közúti forgalom, valamint zavaró magas épületek sincsenek a vonal mentén, így szép képeket lehet itt készíteni:

dsc_0116_optimized.jpg

Indulásra vár a 886-os kocsi a Karmouz kocsiszínnél.

dsc_0126_optimized.jpg

Találkozás...

Azt már bizonyára észrevette a kedves olvasó, hogy az itt szolgáló GT6-osokon mindössze három ajtó található a gyári négy helyett. A második ajtót egész egyszerűen kiszerelték a járművekből, a megmaradt részt befalazták. A felszállás az első, vagy a leghátsó ajtón keresztül történik, a harmadik ajtó mindegyik járművön zárva van. A villamos első felében hagyományosan csak a nők utaznak, míg a férfiak a villamos hátsó részében foglalnak helyet. A jegyet a villamoson szolgáló kalauztól lehet megvenni. A Ganz-MÁVAG, illetve a Kinki Sharyo villamosok esetében, ahol két kocsi jár párban, minden kocsinak külön kalauza van. 

dsc_0138_optimized.jpg

A szélvédő nélküli 856-os a Karmouz kocsiszín előtt

dsc_0520_optimized.jpgLeállított kocsik a Karmouz kocsiszínben. A 806-os és a 831-es mellett a 860-as látható.

A Sherif utca a villamosközlekedés szempontjából a város főutcája, hiszen itt valamennyi viszonylat megfordul. A viszonylatokról zárójelben annyit érdemes írni, hogy viszonylatjelző táblák nincsenek, a helyiek a járművezetőtől, vagy a kalauztól kérdezik meg, hogy merre megy az adott járat. Szóval a Sherif utca ideális hely a villamosok fotózására, de itt autómentes képet nagyon nagy szerencsével lehet csinálni, délután pedig szinte lehetetlen. Két GT6-os, a sárga 852-esről, és a kék-sárga 893-asról azonban összejött egy-egy kép. Az egyiket március 11-én reggel, míg utóbbit az utolsó napon, március 13-án készítettem: 

dsc_0228_optimized.jpg

A 852-es halad a Sherif utcán a városközpont felé március 11-én, reggel.

dsc_0523_optimized.jpg

A 893-as a Sherif utca délutáni forgatagában március 13-án.

A Sherif utca a piacnál végződik, a villamosok a piacon keresztül mennek át. Ez nagyban lassítja a villamosközlekedést, hiszen a helyiek a villamost egyáltalán nem tisztelik, gyakran mennek át előtte akkor is, ha az csak másfél méterre van tőlük, így a járműnek gyakran meg kell állnia. A piacon "tiszta" képet szinte lehetetlen csinálni, mindig lesz valaki, aki az ember elé gyalogol, mikor fotózna. A tartózkodásom során itt mindössze egyetlen egy képet csináltam, mégpedig a 1223-1224 pályaszámú Ganz-MÁVAG kocsikról:

dsc_0171_optimized.jpg

Az 1223-1224-es páros a város piacán halad keresztül. 

Az alexandriai villamosok második részében az El Raml villamoshálózatot, annak történetét, és járműveit ismerheti meg a kedves olvasó! 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://vasparipak.blog.hu/api/trackback/id/tr7318354767

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása