Vasparipák

Vasparipák

Ikarusok Tádzsikisztánban

2025. április 30. - BVhmot200

1746005226099.jpgTádzsikisztán a volt Szovjetunió egyik legdélebben fekvő utódállama. Területe másfélszer nagyobb, mint Magyarországé. Közép-Ázsia Svájcának is becézik ezt az országot, na nem azért, mert annyira gazdagok, hanem azért, mert területének 90%-át hegyek borítják. Mivel a Szovjetunió egyik utódállamáról beszélünk, ezért a CCCP szétesése előtt rengeteg Ikarus autóbusz érkezett az ázsiai országba Magyarországról. 2025. áprilisi utazásom során az utolsó Ikarus autóbuszokat kutattam fel Tádzsikisztánban. 

 

Bazári Ikarus a fővárosból az afgán határhoz:

Az első Tádzsikisztánban töltött napon sikerült egy nagy felfedezést tennünk útitársammal, hiszen felfedeztünk egy eddig teljesen ismeretlen autóbuszt, amely a fővárosból, Dusanbé-ből az afgán határ mellett fekvő Panj településre visz árut. A felfedezés szinte véletlenszerű volt, mert először egy iskolához mentünk, ahol régebben egy Ikarus 256-os és egy Ikarus 280-as szolgált. Az iskolánál találkoztunk egy sofőrrel, aki elmondta, hogy ezeket a buszokat már szétvágták, de a Korvon-bazárnál találhatunk egy Ikarus 250-est. Nem is pazaroltuk az időt, taxit fogtunk és egyből a város szélén található bazárhoz mentünk, ahol meg is pillantottuk az autóbuszt, egy 1990-es gyártmányú Ikarus 250.93-ast. 

Ez az Ikarus szinte teljesen át lett alakítva csomagszállításra, hiszen mindösszesen a 10 ülést hagytak meg benne (plusz természetesen a sofőr ülését, illetve az első ajtónál található pótülést). Az autóbusz többi részében csomagokat szállítanak, beleértve a tetőt is, amely eléréshez a busz oldalára egy létrát heggesztettek, így egyedi megjelenést biztosítva a busznak. 

dsc_3499.JPG

A szinte teljesen véletlen felfedezésünk: a Korvon-bazártól készülődik indulásra a jól megpakolt 5309 AC 01 rendszámú Ikarus 250-es az afgán határ mellett található Panj településre.

Az autóbusz sofőrje rendkívül kedves volt, így megengedte, hogy utazzunk a busszal, sőt útközben fotómegállásokra is megálltunk, így készült róla néhány kép. Később kiderült, hogy a busz csak minden pénteken jön fel a fővárosba, a Korvon-bazártól délután kettőkor indul a körülbelül 2 és fél órás útjára. 

dsc_3504.JPG

Fotózás, miközben a sofőr és néhány utasa megálltak vásárolni egy útszéli kisboltban Yangikhayot településen.

dsc_3513.JPG

Fotómegállás útban Panj felé: sajnos az időjárás ezen a napon nem volt túl kegyes hozzánk, így napos kép nem született erről az autóbuszról, mely 1990-ben gördült le a gyártósorról.

dsc_3526.JPG

Utolsó kép erről az Ikarusról: Obikiik településen álltunk meg egy fotóra, majd hagytuk, hogy nélkülünk menjenek tovább. Mi pedig a kép elkészülte után visszastoppoltunk a fővárosba.

Fotósmenet egy magánkézben lévő Ikarus 256-ossal Hudzsandban:

A második, Tádzsikisztánban töltött nap egy hosszú utazással kezdődött, hiszen Dusanbéből az Alaj-hegység vonulatain keresztül az ország északi részében fekvő Hudzsandba autóztunk. A 300 km-es utat körülbelül 5 óra alatt tette meg a sofőrünk, Mansour, akinek innen is köszönöm szépen a sok segítséget! 

Mivel a fél napunk ráment az utazásra, így erre a napra egy kisebb programot terveztünk: felkerestünk egy magánkézben fekvő Ikarus 256-ost, egészen pontosan egy 1989-es gyártmányú Ikarus 256.75-öst. A látogatásunkat az útitársam előre leszervezte a tulajdonossal, aki tárt karokkal várt bennünket, sőt be is jártuk Hudzsandot az autóbusszal egy fotósmenet keretében:

dsc_3629.JPG

A kötelező napos-ajtós beállítással kezdtük a fotósmenetet, melyre Hudzsand egyik körforgalmában került sor. Az autóbusz rendszáma nem véletlen, a tulajdonosa egyedi rendszámot rakatott a járművére. 

dsc_3636.JPG

Hudzsand egyik sugárútján az 5656HU02. Szerettem volna egy képet csinálni, ahol a tádzsik (magyar) trikolór is szerepet kap a képen. Ezen a fotón összejött.

dsc_3646.JPG

Propagandaplakáttal a háttérben, mely az üzbég-tádzsik-kirgiz barátságot hirdeti. Érdekesség, hogy ezt megelőzően ért véget a tádzsik-kirgiz háború. 

dsc_3664.JPG

A hudzsand-i városháza előtt.

dsc_3682.JPG

Végül ez lett a nap utolsó rendes beállítása, hiszen az autóbuszunk akkumulátora megadta magát, így másfél óra kényszerpihenő következett.

A rögtönzött fotósmeneten azonban az egyik megállás után megadta magát az autóbusz, akkumulátor hibával. Közel másfél órán keresztül álltunk egy forgalmas sugárút külső sávjában, míg a tulajdonos, Yusuf egyik ismerőse meg nem érkezett egy másik akksival, így folytatni tudtuk a menetet. 

dsc_3691.JPG

Amíg vártuk a segítséget, addig próbálkoztam egy-két együttállásos fotót összehozni. Ez lett a legjobb, amint egy ZiL teherautó halad el a 256-osunk mellett.

A nap utolsó részében felkeresük a busz tulajdonosának egyik telepét, ahol számos szovjet autó mellett pihen a buszához vásárolt donor autóbusz, mely korábban szintén Tádzsikisztánban, Turszunzoda környékén teljesített műszakváltós járatokat. Erről a buszról, mely a 7857 PT 02 rendszámot viselte, a kedvezőtlen napállás miatt csak dokumentum jellegű képet sikerült készíteni. 

dsc_3703.JPG

Donorként szolgáló 256-os: korábban Turszunzoda környékén teljesített műszakváltós járatokat 7857 PT 02 rendszámmal.

Menetrend szerinti járatok Hudzsand és Zafarobod között:

A következő két napot szintén Hudzsandban töltöttük, hiszen a városból menetrend szerint jár két darab Ikarus az üzbég határnál található Zafarobodba. Viszont naponta csak egy busz dolgozik, a másik Hudszandban pihen, így több nap kellett ahhoz, hogy mindkét autóbuszról legyenek menet közben fotók. A zafarobod-i járat délelőtt 10 óra felé érkezik Hudzsandba és délután 1 órakor indul vissza Zafarobod felé. A délutáni járatot április 21-én és 22-én is autóval követtük, így bőséges képanyag született ezekről a buszokról is.

dsc_3726.JPG

Hudzsand, autóbusz állomásra érkezik a zafarobod-i járat április 21-én, délelőtt. Aznap a 9353 TT 02 rendszámú Ikarus 250-es dolgozott, melyet 1988-ban gyártottak.

dsc_3734.JPG

Jellegzetes posztszovjet obeliszkkel mutatkozik a 250-es Dehmoy közelében. Háttérben Hudzsand városa látható.

dsc_3605.JPG

A busz menetrend szerint közlekedik, így útközben számos helyen megáll utascserére, köztük a képen látható iskola előtt is Spitamen községnél. 

dsc_3761.JPG

Ez a járat Hudzsand és Zafarobod között szinte végig úgy megy, hogy a Nap csak az ajtótlan oldalát süti az autóbusznak. Kivétel ezalól egy nagyon rövid szakasz Komsomol település közelében, ahol lehet az ajtós oldalát is jó napállással fotózni az autóbusznak. 

dsc_3778.JPG

Az elmaradhatatlan tádzsik (magyar) trikolór és a magyar autóbusz. A kép Mekhnatobad település határában készült.

dsc_3784.JPG

Az autóbusz vezetője külön kérte, hogy fényképezzem le őt. Innen is köszönjük a segítséget! 

dsc_3827.JPG

Másnap ugyanaz volt a terv, mint előző nap, azaz követni ezt a járatot, hiszen ezúttal a másik autóbusz, a 3055 TT 02 teljesítette a zafarobod-i járatot. 

dsc_3834.JPG

Emomali Rahmon elnök képe, aki 1994. óta autoriter rezsimmel irányítja az országot, rengeteg helyen feltűnik az országban, köztük ennél az útszéli obeliszknél is Kulanbash településnél.

dsc_3835.JPG

Spitamen településre érkezik az Ikarus 250-es Hudzsand felől.

dsc_3841.JPG

Hasonlóan az előző naphoz, ezúttal is fotóztunk a spitamen-i iskolánál. 

dsc_3850.JPG

Kurkat településnél az autóbusz elhagyja a főutat és egy szakaszon közvetlenül az üzbég határ mellett halad. Ezen a szakaszon a képen látható kavicsos úton halad az autóbusz. 

dsc_3857.JPG

Az előző nap megismert napos-ajtós helyen kötelező volt lefotózni az autóbuszt. 

dsc_3864.JPG

Dzhami településnél halad a 250-es. Itt már igazi világ vége érzése van az embernek, sok turista nem mondhatja el magáról, hogy járt már itt. Persze sok látnivaló azért nincsen.

dsc_3872.JPG

A sík vidék ellenére egy jó kis tájkép összejött egy domboldalról. A háttérben látható hegyek már Üzbegisztánhoz tartoznak.

Plusz egy Ikarus a szomszédos Üzbegisztánból:

Bár nem Tádzsikisztánban, de a kirándulás során találkoztunk egy másik Ikarus-szal is, mégpedig a szomszédos Üzbegisztánban. A 10 103 TAA rendszámú Ikarus 256-os a kelet-üzbegisztáni Angren városában található R.G.T.O. gyár munkásait szállítja a városban. Erről az autóbuszról kettő képet készítettünk:

dsc_4044.JPG

A gyár előtt várja a munkásokat a 10 103 TAA rendszámú Ikarus 256-os, hogy a várost bejárva hazavigye az embereket.

dsc_4057.JPG

A város szélén vezető úton halad a műszakváltós járat. 

Összességében azt gondolom, hogy eredményesen zártuk ezt a közép-ázsiai kalandot. Minden kiszemelt autóbuszról sikerült képet készítenünk, valamint a bazári Ikarus által felfedeztünk egy eddig teljesen ismeretlen autóbuszt is. Természetesen szinte biztos, hogy a beszámolóban látott buszokon kívül, mind Tádzsikisztánban, mind Üzbegisztánban vannak még Ikarusok, így a keresés folytatódik...

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://vasparipak.blog.hu/api/trackback/id/tr3418847924

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása