A Villamosok Alexandriában bejegyzés első részében az El Medina villamost ismerhette meg a kedves olvasó, ebben a bejegyzésben pedig az El Raml villamoshálózattal foglalkozunk.
A két villamoshálózat között óriási különbség van: az El Medina hálózat "klasszikus" villamosként a közúti járművek között halad, amely Alexandriában óriási hátrány, hiszen a városban gyakoriak a közlekedési káoszok. Ezzel szemben az El Raml hálózat a közúttól elzárt pályán halad, a közúttal csak a vasúti átjárókban érintkezik. Ennek megfelelően jóval gyorsabb és kiszámíthatóbb, mint az El Medina hálózaton közlekedő villamosok, így a népszerűsége is jóval magasabb. Az El Medina villamosokon soha sincs igazán nagy tömeg, minden egyes alkalommal le tudtam ülni, míg az El Raml esetében volt, hogy nem fértem fel a járműre, és várnom kellett egy másikat.
Az El Raml hálózat a nevét a kiinduló állomásról, az El-Raml állomásról kapta. Ez egy közlekedési csomópont a városban, közel a tengerparthoz. Történelmileg is fontos helyszín, hiszen innen indult az alexandriai villamoshálózat első vonala 1863-ban. Az El Raml pályaudvarnál találkozik a két villamoshálózat, és itt tudnak átmenni a járművek az egyik hálózatról a másikra. Mindkét hálózaton ugyanaz a nyomtáv, valamint a 600 V-os felsővezetéki hálózat is azonos a két villamoshálózaton, menetrend szerint van is átfedés a két vonal között, amely során Tatra-Yug villamosok járnak át az El Medina hálózatra, Ras El-Tin végállomásig.
Alexandria villamoshálózatának térképét a jobb átláthatóság miatt ebbe a bejegyzésbe is berakom.
forrás: www.tramreport.de / Dennis Mendheim
Maga az El Raml hálózat nem túl bonyolult: egy fővonala van, amely a tengerparttal párhuzamosan halad (nem a tengerparton, hanem jellemzően néhány utcával bentebb), ez két helyen kettéválik, azonban néhány megállóval később a két vonal újra egyesül. A hálózaton négy viszonylat közlekedik, az 1-es, 2-es, 5-ös és 6-os.
Az El Raml-ra először az alexandriai tartózkodásom második napján, március 10-én, délután jutottam el. Akkor a vonal beutazása mellett még egy fotóra jutott idő Sidi Bishr megállónál. Szerencsém volt, hiszen a kevés emeletes villamos egyike, a 221-es vezérlőkocsival az elején lévő vonat került lencsevégre. Sajnos ez volt az egyetlen alkalom, hogy emeletes villamost tudtam fotózni, többször már nem találkoztam ilyennel:
Közel sem tökéletesek a fényviszonyok, azonban ez lett az egyetlen kép emeletes villamosról.
Alexandriai hangulat: emeletes villamos előtt éppen átjutó Lada taxi.
Az El Raml vonal jellemző járművei a japán Kinki Sharyo által gyártott háromrészes vonatok. Az első sorozat 1984-ben érkezett ezekből a járművekből, akkor 101 - 208 pályaszámtartományban 36 darab háromkocsis szerelvényt vett állományba az A.P.T.A. Ezek összeállítása motorkocsi-pótkocsi-motorkocsi. 1995-ben újabb járművek érkeztek, akkor folytatólagosan 209 - 226 pályaszámokon állt szolgálatba 6 darab háromrészes szerelvény, melyek összeállítása emeletes vezérlőkocsi - motorkocsi - motorkocsi.
Az El Raml villamos nagyüzemi fotózása az utolsó napom, azaz március 13-i programom volt. Reggel fel is fedeztem egy ígéretes fotóhelyet nem messze a El-Rayada El-Kubra állomástól, ahol a fővonal először kettéágazik.
Az El-Raml hálózat legjellemzőbb járművei a háromrészes Kinki Sharyo villamosok.
Itt jellemző utazási forma a villamos végén való "tujázás": fehér pulóveres
barátunk igazán profi, még csak nem is kapaszkodik.
Jellemzően az El Raml hálózaton közlekednek az A.P.T.A. legújabb beszerzésű járművei. Az ukrán Tatra-Yug 15 darab K1E6 típusú villamost szállított a városba, melyek 2019 és 2020 folyamán álltak szolgálatba 701 - 715 pályaszámokon, zömmel az El Raml hálózaton, de időnként az El Medina hálózaton is felbukkannak.
A 15 darab frissen beszerzett Tatra-Yug villamos egyike El-Rayada El-Kubra megállónál.
Nem messze az előző fotóhelytől, El-Rayada El-Soghra megállónál találtam egy másik nagyon jó fotóhelyet, ahol a Nap zavartalanul meg tudja sütni a szerelvényeket, nem kell a magas épületek miatt az árnyékokat lesni. Itt is sikerült pár képet kattintani:
Kinki Sharyo szerelvény hagyja el El-Rayada El-Soghra megállót. A 127-es pályaszámú kocsiban még viszonylatjelző tábla is van, ami egyébként nem jellemző a városban.
Kicsivel később jött egy Tatra-Yug is.
A Kinki Sharyo háromkocsis vonatainál a menetirány szerinti első kocsi a nőknek és a gyermekeknek van fenntartva. A második kocsi az 1. osztályú kocsi, míg a harmadik kocsi 2. osztályú kocsi. Az első osztályra 2,5 font, míg másodosztályra 1,5 font a jegyek ára. Itt is minden kocsinak külön kalauza van.
A 149-150-151-es egységen a középső kocsin még megmaradt az 1. osztályú jelölés.
Villamosjegyek Alexandriából: 150 piaszter (1,5 font) felül, amely a Kinki Sharyo-k másodosztályára, illetve a sárga El Medina villamosra szólnak. Középen 250 piaszterért a Kinki Sharyo-k első osztályára, illetve a zöld és kék-sárga El Medina villamosra szóló jegy, alul 550 piaszterért a nosztalgiavillamosra szóló jegy.
A délután folyamán még egy kellemes meglepetés ért engem: felbukkant a 601-es pályaszámú nosztalgiavillamos is, így arról is született néhány felvétel. Ez a kocsi egy teljesen újjáépített példány, az eredetit a svájci Oerlinkon gyár szállította Alexandriába az 1920-as években. Erre a járatra nosztalgiadíjszabás van érvényben, egy jegy rá 5,5 fontba, azaz körülbelül 55 Ft-ba kerül. A helyiek nem tolongtak rajta, így kényelmesen tudtam utazni rajta. Természetesen a fotók sem maradhattak el:
Alexandria 601-es pályaszámú nosztalgiavillamosa El-Raml állomáson.
El-Rayada El-Soghra megálló közelében halad a nosztalgiakocsi.
El-Raml felé a francia gimnáziumnál készítettem a 601-ről az utolsó felvételt.
Délután már alig-alig fotóztam, inkább utaztam mindenféle járművel még egy-egy búcsúkört, mielőtt elindultam volna vissza Kairóba, a repülőtérre. Tartalmas öt napot zártam, összességében sikerült az elképzeléseimet valóra váltani..
Búcsúkép Alexandriából: kocsiszínben pihenő Kinki Sharyo-k március 13-án este.