Vasparipák

Vasparipák

Szófia rangidős 81-717-es metrói

2025. április 10. - BVhmot200

1744223958991_1.jpgBulgária fővárosában, Szófiában annak ellenére  jelentős metróüzem található, hogy az első vonalat csak 1998-ban adták át. Napjainkban 4 vonalon összesen 47 állomás található. Itt még közlekedik néhány, nálunk is jól ismert Metrowagonmash 81-717-es típusú metrószerelvény. Én már két alkalommal jártam Szófiában, mindkétszer sikerült találkozni ezekkel a járművekkel, így gazdag képanyaggal tudok szolgálni ebben a blogbejegyzésben, ez inspirált ennek a cikknek a megírására.

 

Érdemes már rögtön a bejegyzés elején kettéválasztani a metróhálózatot, hiszen a 3-as vonal egy teljesen különálló vonal a többitől. Ezt a vonalat 2020-ban adták át, itt a metrószerelvények nem harmadik sínről, hanem felsővezetékről kapják a feszültséget, így ez a vonal kakukktojásnak számít. A vonalon Siemens Inspiro típusú szerelvények közlekednek. Ezen a metróvonalon minden állomáson üvegajtók találhatók, amik addig nem nyílnak ki, amíg meg nem áll az érkező szerelvény, így aztán képeket nem igazán lehet készíteni ezen a vonalon.

sofia-metro-schema-01_svg.png

Szófia metróhálózata 2025-ben. Érdekesség, hogy a 2-es vonal a 4-es vonal folytatása, így egy repülőtérről, a 4-es vonalon érkező szerelvény Obelya állomáson 2-es metróként folytatja útját Vitosha állomás felé. 

A klasszikus metró az 1-es, 2-es és 4-es vonalakra értendő Szófiában. A bevezetőben már említettem, hogy az első szakaszát a szófiai metrónak 1998-ban adták át. Egészen pontosan 1998. január 28-án indult meg a metróközlekedés a bolgár fővárosban egy 6,5 kilométeres szakaszon, melyet utána évről-évre bővítettek.

9915_mmz81-717_szofia_20230306.JPG

A szófiai repülőtéren vár indulásra az A12-vel jelzett, 1004-5004-5024-1024 pályaszámú kocsikból álló szerelvény 2023. március 6-án.

dsc_2623.JPG

A szófiai metró egyetlen olyan felszíni szakasza, ahol a szabad ég alatt haladnak a szerelvények. Ez a szakasz csupán néhány száz méter hosszú és közvetlenül a repülőtérnél található. Az elhaladó szerelvényeket az Iszkar folyó töltéséről lehet fotózni. 

dsc_2631.JPG

A repülőtérnél halad a belváros felé az A3-mal jelölt 1014-5014-5015-1015 pályaszámú kocsikból álló vonat 2025. április 4-én. 

dsc_2550.JPG

Szófiában sok-sok kilométeren keresztül haladnak a földfelszín felett a szerelvények, de csak az előbb említett repülőtéri helynél futnak a szabad ég alatt, a maradék felszíni szakaszon ehhez hasonló plexi alatt közlekednek.

Érdekesség, hogy az első metrószerelvények már 1990-ben megérkeztek Szófiába. Ezek voltak a 81-717-es szerelvények, melyek az érkezésük után még 8 évet vártak arra, hogy forgalomba állhassanak. 1990-ben 12 darab négykocsis szerelvény érkezett, melyekből végül nem is vásároltak többet a bolgárok. Ezek a vonatok 1001 - 1024 pályaszámtartományban álltak forgalomba, a közbenső kocsik pedig az 5001 - 5024 pályaszámokat kapták. 

dsc_2540.JPG

2025. április 3-án délután érkezik Sofyska Sveta Gora állomásra a másik szürke-zöld szerelvény, az 1010-5010-5013-1013 pályaszámú négyes.

dsc_2594.JPG

És a negyedik, klasszikus 81-717-es szerelvény, az A4-el jelölt 1011-5011-5012-1012 pályaszámú kvartett. A kép Musagenitsa állomás peronjáról készült.

A metróhálózat bővítésével később szükségessé vált újabb szerelvények vásárlása, ekkor azonban már nem 81-717-eseket, hanem 81-740-eseket vásároltak. Ezekből a metrószerelvényekből végül jóval több állt forgalomba, mint a 81-717-esekből, hiszen összesen 40 darab közlekedik belőlük Szófiában. Napjainkban is ez a meghatározó típus a szófiai metróban.

9998_mmz81-740_2b_szofia_20230310.JPG

Az egyik a sok közül: 81-740-es szerelvény a repülőtérnél 2023. március 10-én. 2023-as látogatásomkor ezen a helyen sajnos nem jött össze fotó régi szerelvényről.

Napjainkban mindösszesen 4 darab klasszikus 81-717-es szerelvény van állományban Szófiában az eredeti 12 szerelvényből. A többi 8 szerelvény - budapesti társaikhoz hasonlóan - "felújításra" utaztak ki az oroszországi Mytishchi-be, ahonnan 81-717.4K-ként tértek vissza Bulgáriába. Az első ilyen szerelvény 2020. elején érkezett vissza Szófiába, és ha nincs az orosz-ukrán háború, akkor könnyen lehet, hogy ez a bejegyzés meg sem születhetett volna, mert akkor az összes klasszikus 81-717-est kicserélték volna a .4K verzióira. De a háború 2022-es kitörése közbeszólt, így nem sikerült mind a 12 szerelvényt kicserélni és egyenlőre úgy tűnik, hogy a régi klasszikus metróknak még nem áldozott le Szófiában. 

9999_mmz81-717_4k_szofia_20230310.JPG

81-717.4K szerelvény indul a repülőtérről a belváros felé 2023. március 10-én. A képen az 1003-5003-5007-1007 pályaszámú négyes látható, mely 2022. februárja óta szállítja az utasokat.

dsc_2824.JPG

2025. április 4-én este a legszebb bolgár metróállomáson vártam a régi metrószerelvényt. Lavov Most állomásra érkezik az A3-mal jelölt vonat. 

dsc_2816.JPG

 Az előző képen látott szerelvény a másik irányba menet, ugyanazon az állomáson. Lavov Most egy belvárosi metróállomás, nevének jelentése: "Oroszlánok Hídja".

9919_mmz81-717_szofia_20230306.JPG

Obelya, a külvárosban található metróállomásra érkezik az A12-vel jelölt vonat. Ezen az állomáson szerelnek át a vonatok 2-esből 4-esbe és fordítva. Itt éppen a 2-es vonalról érkezik a metró, majd indul tovább 4-es metróként a repülőtér irányába 2023. március 6-án.

9916_kocsiutastermmz81-717_szofia_20230306.JPG

Utastéri fotó a repülőtérről indulásra várva 2023. március 6-án.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://vasparipak.blog.hu/api/trackback/id/tr318835160

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása