Vasparipák

Vasparipák

Albánia végletekig leharcolt vasútja

2024. május 15. - BVhmot200

dsc_0906.JPGAlbániába visszatérő vendég vagyok, hiszen már háromszor jártam a balkáni országban, hogy megörökítsem annak rendkívül leamortizált vasútját. Mindhárom alkalommal cseh vasútbarátok által szervezett különvonatozáson vettem részt, így rendkívül sok, és jó minőségű képet sikerült már csinálni az ott közlekedő vonatokról. A következő összeállítás Albánia jelenlegi vasútját mutatja be, amely a hírek szerint már nem tart sokáig, hiszen nagyszabású tervek vannak a hálózat megújítására, sőt, valahol már a felújítás is megkezdődött. 

Durrës - Rrogozhinë - Elbasan - (Pogradec) vasútvonal

Albániában egészen 1947-ig kellett válni az első normál nyomtávolságú vasútvonal megépítésére. Ez a vonal a tengerparti kikötővárosból, Durrësből indulva Rrogozhinë és Elbasan állomáson át Pogradec városáig vezet, ezzel nyugatról kelet felé végigszelve az országot. Jelenleg közlekedés csak a Durrës-Plazh állomás és Elbasan között van, amely heti három pár személyvonatban merül ki, amelyek péntek, szombat és vasárnapi napokon közlekednek egyfajta fürdősvonatként, hiszen a tengerparti városba délelőtt érkeznek és onnan délután indulnak vissza. Sajnos ez a vonatpár szinte teljesen fotózhatatlan, hiszen oda-vissza irányban is teljes ellenfényben megy, így az ezen a vonalon készült képek kizárólag a fotós különvonatok során készültek. 

A vonal eredetileg Durrës fejpályaudvaráról indul, ez tulajdonképpen a vasúthálózat középpontja, hiszen innen indul a főváros, Tirana elé vezető vasútvonal is. Nem véletlenül az albán vasutak (HSH - Hekurudha Shqiptare) székháza is ebben a városban található. A vonal a durrësi indulás után sokáig a városban halad a többszintes házak között. Ezen a szakaszon készült az első fotó a 2024. május 9-én közlekedő tehervonatról, amely 8 darab önürítős kocsival, és a T669,1041 pályaszámú csehszlovák mozdony vontatásával közlekedett a vonalon a fotósok kedvéért.

dsc_0618_optimized.jpg

2024. május 9-én fotótehervonat közlekedett Durrësből Vidhas állomásig: a vonat Durrës városában halad még felhős időben, szerencsére később kisütött a Nap.

A vonal sokáig az SH4 jelű országúttal párhuzamosan nyugat felé halad, majd Rrogozhine városát elérve fordul kelet felé. Rrogozhine elágazó állomás, a vonalból itt ágazik ki a Vlorë felé vezető vasútvonal, amelynek egy szakaszán ma teherszálllítás zajlik, de erre kicsit később visszatérünk!

Rrogozhinë már dombok között fekszik, az állomás előtt alagút is található. Az állomás előtt minden fotósvonatnál szinte kötelező egy fotómegállás, ebből következzen most egy kis szemezgetés:

10346_optimized_--t6691053-rrogozhine-20230612.jpg

2023. június 12-én a T669,1053-as mozdonnyal, és három, lefóliázott halberstadti kocsival utaztuk be a vonalat: Rrogozhinë előtti domboknál tartunk fotómegállást a reggeli fényekben.

dsc_0660_optimized.jpg

Tehervonat Rrogozhinë előtt a T669,1041-essel. A kép az állomás bejárati jelzőjéről készült.

dsc_0699_optimized.jpg

2024. májusi fotótehervonatunk jár be Rrogozhinë állomásra.

A vonalon a következő jelentősebb állomás Peqin. Ezt a várost tulajdonképpen 2015-ben hozták létre 6 település összevonásával. Érdekesség, hogy a vasútvonal első szakaszának ez lett a végpontja 1947-ben, innen tovább Elbasanig csak 1950-ben épült meg a vasút. 

10350_optimized_--t6691053-karine-20230612.jpg

Rrogozhinë és Peqin között állunk meg egy fotóra a 2023. június 12-i fotósvonatunkkal.

9271_optimized_--t6691041-peqin-20220913.jpg

Peqin állomáson az első különvonat még 2022. szeptember 13-án: a T669,1041-es négy darab halberstadti kocsit húzott aznap.

Peqin után hamarosan a vasút megérkezik a hegyek közé, egyúttal a leglátványosabb szakaszához: Bishqem település után áthalad a településről elnevezett viadukton, majd átmegy három alagúton, majd Papër település előtt áthalad a Brances folyó hídján. Erről a szakaszról készült képekből válogattam a következőkben:

9275_optimized_--t6691041-bishqem-20220913.jpg

A Bishqem-viadukton halad át a T669,1041-es és szerelvénye, 2022. szeptember 13-án.

dsc_0753_optimized.jpg

Szintén a T669,1041-es szűk két évvel később: tehervonattal halad Durrës felé a csehszlovák gép a viadukton.

9298_optimized_--t6691041-bishqem-20220913.jpg

Kommunista múlt: az alagút felett még látszik a vörös csillag helye.

9279_optimized_--t6691041-pap_r-20220913.jpg

A vasút Papër előtt a Brances folyó hídján halad keresztül.

A vasút Papër után érinti még Vidhas állomást, mielőtt befutna Elbasanba. Vidhas egy teherpályaudvar maradványa, mindössze két használható vágánnyal, ami pont elég volt arra, hogy tehervonatunkat itt járja körbe a Dongó. Sikerült itt is képet készíteni, ráadásul a háttérben salakdombokkal, amely kiváló hátteret nyújtott a tehrvonatnak:

dsc_0724_optimized.jpg

Vidhas állomáson vár visszaindulásra fotótehervonatunk 2024. május 9-én.

Majd megérkezünk Elbasanba. Elbasan az ókor óta lakott város, jelenleg Albánia negyedik legnépesebb városa. A kommunizmusban fejlett iparváros volt, volt itt többek között konzervgyár, fafeldolgozó üzem, de a város határában állt A Párt Célja Kohászati Kombinát, mely a '70-es évek végétől a '90-es évek elejéig több, mint 10 ezer embernek adott munkát. Az acélmű a '90-es években szűnt meg, romjai a mai napig állnak.

9291_optimized_--t6691041-t6691053-elbasan-20220913.jpg

Elbasan, a jelenlegi végállomás 2022. szeptemberében: az 1041-es és 1053-as gép együttállása: aznap a bal oldali vonat volt a különvonatunk, a jobb oldali szerelvény pedig a heti háromszor közlekedő menetrend szerinti vonat szerelvénye.

Elbasan után a vonal továbbfolytatódik Pogradec felé, azonban ez a része a vonalnak már nem járható. A pálya állapota, és az alagutak sérülése miatt 2012-ben leállították a forgalmat Librazhd és Pogradec között, Elbasan és Librazhd között pedig 2015-ben ment el az utolsó vonat. 

320px-railway_map_of_albania.png

Albánia vasúthálózata (forrás: wikipédia)

Rrogozhinë - Lushnjë - Fier - Vlorë vasútvonal

A Rrogozhinë-ból kiágazó másik vonal Vlorë-val köti össze a várost. Személyszállítás jelenleg egyáltalán nincs a vonalon, de teherszállítás annál inkább. 2016-ban a HSH átadta az üzemeltetését a Fier - Vlorë és a jelenleg is felhagyott állapotban lévő Fier - Ballsh vonalnak az Albrail nevű magánvasúttársaságnak. 2018-ra az Albrail felújította a Fier - Vlorë közötti vaspályát, majd használatba is vette. A társaság feladata a Fier városában található kőolajfinomítóból finomított olaj szállítása a Vlorë városában található PIA (La Petrolifera Italo Albanese) termináljához. 

Az Albrailnek három mozdonya van, két 770-es sorozatú gépe és egy 711 sorozatú lokomotívja, amely 2024. májusi látogatásomkor üzemképtelen állapotban állt a fier-i fűtőházban. A két 770-es közül mindössze eggyel, a 702-essel sikerült találkozni és fotót készíteni róla, amint egy rakott vonattal haladt Nartë falu közelében Vlorë felé:

dsc_0604_optimized.jpg

Az Albrail T770 702-es mozdonya halad rakott kőolajvonatával Vlorë felé Nartë közelében,

2024. május 8-án délután.

A vonal felső szakaszán sokáig úgy tűnt, hogy nincs semmiféle forgalom, de kiderült, hogy ez nem így van. Valamiféle felújítás már itt is elkezdődött, hiszen 2024. május 9-én délután sikerült lefényképezni a Rrogozhinë állomásra visszatérő munkavonatot, amelyet a T669,1042 vontatott:

dsc_0758_optimized.jpg

Rrogozhine állomásra érkezik a vlorë-i vonalról a T669,1042-es munkavonatával 2024. május 9-én.

Durrës - Vorë - Laç - Shkodër - Hani i Hotit - (Podgorica) vasútvonal

Albániának jelenleg nemzetközi kapcsolata csupán Montenegróval van vasúton. Ezt a határátmenetet jelenleg csak tehervonatok használják, hiszen a Koplikban található Betonplus szállít vasúton, amely az első magánvasúttársaság az albán vasút történetében. Működését 2016-ban kezdte meg, két, használtan vásárolt TGM8E sorozatjelű dízelmozdonnyal, amelyeket a Kombinat Aluminijuma Podgoricától vásároltak. (Ezek a gépek eredetileg 1977-ben érkezett szovjet exportmozdonyok voltak Jugoszláviában, amelyek a JZ 744-es sorozatjelet kapták. Eredetileg 12 darabot vásároltak belőle). A 001-es pályaszámú mozdony donorként szolgál, míg a 002-essel bonyolítják az alkalmankénti fuvarjaikat. 

10370_optimized_--egyeb-koplik-20230613.jpg

A Betonplus 002-es pályaszámú gépe a cég telephelyén, Koplikban, 2023. június 13-án.

Ennek a vonalnak a jellegzetessége, hogy tulajdonképpen szigetüzemként működik, hiszen nem kapcsolódik az országos hálózathoz sem. Történt ugyanis, hogy 2019. novemberében nagy erejű, 6,4-es erősségű földrengés rázta meg Albániát, melyben 51-en meghaltak. Ebben a földrengésben olyan súlyosan megrongálódott egy vasúti híd Laç városa után, hogy a vonatközlekedés nem lehetséges rajta. Helyreállítása a mai napig nem történt meg, ezért a vonatok csak Shkodër és Laç-Gjormë állomás között közlekednek. 

Menetrend szerinti vonat csak a tavaszi időszakban, márciustól június elejéig, csak keddenként közlekedik ezen a vonalon. Ez tulajdonképpen egy zarándokvonat a Laç városában található Szent Antal templomhoz, amely szent helyként ismert: a legenda szerint 13 egymást követő kedden csodák történnek itt, ezért hívek százai keresik fel a helyet. Ezért indít a HSH személyvonatot Laçba, amely kora reggel indul Shkodërból, illetve oda délután érkezik vissza. Ezt a vonatot sikerült lefotózni 2023. június 13-án, Mjëde állomás közelében, amint a Drin folyón épített gáton halad keresztül a legmagasabb pályaszámú albán Dongó, a T669,1061-es, három darab halberstadti kocsival Shkodër felé. 

10365_optimized_--t6691061-mjede-20230613.jpg

Zarándokvonat halad a Drin folyó gátján a T669,1061-el 2023. június 13-án.

Ha már személykocsik: a HSH személykocsijainak zöme német eredetű halberstadti személykocsi, amelyeket hozzánk hasonlóan 2007-ben szereztek be. Ezen kívül tartalékként 6 darab olasz eredetű, UIC-X típusú, fülkés kivitelű személykocsival is rendelkezik az albán vasút, amelyből 4 darab Shkodër állomáson ragadt az említett földrengés után. Ezekkel a kocsikkal 2024. május 10-én volt különvonatozás, ezen alkalmon került lencsevégre a T669,1044-es mozdony a négy ex-olasz kocsival Shkodër határában, majd pedig visszaúton a Mat folyó hídján, Milot település közelében:

dsc_0805_optimized.jpg

Különvonat a tartalék olasz eredetű kocsikkal: Shkodër határában a Kir folyó hídján a T669,1044-es és négykocsis szerelvénye, 2024. május 10-én.

dsc_0999_optimized.jpg

Alkonyati fények: a Mat folyót keresztezi különvonatunk 2024. május 10-én késő délután.

Mint a képekből látható, az albán vasúton kizárólag csehszlovák gyártmányú, T669 sorozatú, CME3-as mozdonyok dolgoznak: ebből összesen 62 darabot vásárolt Albánia 1968 és 1990 között. Korábban szintén zömmel csehszlovák gyártmányú mozdonyok dolgoztak a hálózaton: 1958-ban két darab T211-esek voltak az első dízelmozdonyok (korábban lengyel és szovjet gőzmozdonyok közlekedtek), majd 1959 és 1962 között nyolc darab T435.05-ös, 1965 és 1973 között pedig szintén nyolc darab T458.1-es jelent meg az albán síneken, sőt 1989-ben öt darab V200.1-es is érkezett használtan Németországból, melyeket 2004-ben selejteztek.

A jövőkép: mint említettem, jelenleg is zajlanak a felújítások, elsősorban a Durrës - Tirana vonalon. A tervek szerint lesz vasúti kapcsolata a Tiranai Nemzetközi Repülőtérnek is, noha jelenleg ennek nyomát sem látni. Továbbá a tervek szerint idén elkezdik a felújítását is a shkodëri vonalnak, jövőre pedig az első bekezdésben szereplő Durrës - Rrogozhinë vonal felújítását is tervezik jövőre elkezdeni. Meglátjuk, hogy mi lesz belőle, de annyi biztos, hogy nagyon kevés, ennél lepusztultabb vasúthálózat van a világon, de ennek ellenére nagyon szerethető ez a vasút. 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://vasparipak.blog.hu/api/trackback/id/tr318404239

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása