Vasparipák

Vasparipák

Ikarusok Azerbajdzsánban

2024. május 04. - BVhmot200

A tavalyi azeri kirándulás után szinte azonnal tervbe lett véve a következő látogatás a kaukázusi országba. Míg tavaly csak egy felületes ismerkedés volt csupán Azerbajdzsánnal, addig idén egy hetet töltöttem kint útitársaimmal, hogy jobban megismerkedjünk az ott dolgozó magyar autóbuszokkal. Ebben a bejegyzésben három fejezet lesz, ezért a képeket nem időrendi sorrendben, hanem logikai sorrendben fogom feltölteni. Kezdjünk is neki!

Műszakváltós autóbuszok Binában:

A tavalyi kirándulásom során mindössze csak a Baku melletti Binában dolgozó autóbuszokkal találkoztam. Természetesen Binába idén is ellátogattam, hiszen itt dolgozik a legtöbb Ikarus. Sajnos a legtöbbről nem tudni, hogy pontosan honnan-hova megy, viszont van, amelyiknek pontosan ismert az útvonala. Ilyen a 10-XH-412 rendszámú Ikarus 250-es, amely minden reggel Baku, Koroglu metróállomástól indulva visz dolgozókat a Binában található Dreamland golfklubba. Ez a busz április 27-én, reggel került lencsevégre, a golfklubba vezető bekötőúton: 1_optimized.jpg

dsc_0228_optimized_1.jpgA 10-XH-412 rendszámú, 1985-ös gyártmányú Ikarus 250-es Bina település határában.

Ezen a reggelen még lencsevégre került a 10-KP-673 is, amely szintén Baku, Koroglu metróállomásról szokott Binába járni:

2_optimized.jpgIntegetős és mosolygós utasokkal érkezik Bina településre a 10-KP-673 Bakuból.

A reggeli műszakkezdés után a forgalom lecsendesedik, ezek a műszakváltós buszok pedig Bina különböző pontjain parkolnak. Mindnek nem ismert a parkolóhelye, néhánynak azonban sikerült kideríteni, hogy hol töltik a szolgálatmentes idejüket. Ilyen a 99-OU-124, vagy a rendszámtestvére a 99-VU-124 is, amelyek az Agrovita nevű cég üvegháza előtt parkoltak. Itt sikerült lefényképezni őket április 29-én, a délelőtti órákban:

4_optimized.jpgRendszámtestvérek: a 99-OU-124 és a 99-VU-124 Binában, mögöttük pedig egy ismeretlen rendszám parkol.

Ugyanígy sikerült meglelni pihenőhelyét a faceliftes 99-NG-969-nek is, amely Bina, Türkmanyia útja mellett szokott állni egy parkolóban. Mikor meglátogattuk ezt a buszt, akkor a sofőrje megengedte a fotózást, de a fotók elkészülte után az üzemből, amelyhez a parkoló is tartozik, két ember szóvá tette a fotózást a kép háttérében futó kőolajvezeték miatt, így elnézést kértünk és távoztunk a helyszínről, természetesen a képet ki nem törölve a fényképezőgépből:

dsc_0453_optimized.jpgFaceliftes 256-os, a 99-NG-969

Érdemes megemlíteni, hogy a sofőrök többsége barátságos volt, sokan integettek, csupán a 99-OU-124 gazdája nehezményezte a fotózási tevékenységünket, amelynek kiabálással, valamint személyeink és bérelt autónk lefotózásával is bizonyított. 

dsc_0556_optimized.jpgA 99-OU-124 kanyarodik a Türkmanyia útra Binában. Ennek a busznak a sofőrje az egyetlen, aki nehezményezte a fotózást.

Nem mindig, de gyakran lehet találni Ikarust az út szélén is, a Türkmanyia és Eli Isazade kereszteződésében parkolva. Itt találkoztunk az 50-DS-838-al és a 10-MM-278-al:

dsc_0504_optimized.jpgAz 50-DS-838 parkol egy útkeresztődés mellett árpilis 29-én a délutáni órákban.

dsc_0256_optimized.jpgA legrondább Ikarus a túránk során: a 10-MM-278 Binában.

A binai Ikarusok délután 5 óra körül kelnek újra életre, akkor a legjobb recept kiállni Bina főutcájára, az Eli Isazade útra, és várni. Sajnos a délutáni élénk forgalom miatt nehéz autómentes képet készíteni, így amikor délután ott voltunk, április 29-én, akkor csupán három autóbuszt sikerült lefotózni, a korábban fotózott 10-KP-673 mellett a 99-VU-124-et és a 10-KN-529-et. 

dsc_0520_optimized_1.jpg

5_optimized.jpg

dsc_0548_optimized.jpgDélutáni forgatag Binában: délután 5 óra után könnyen lehet itt Ikarusokra vadászni.

A helyi bútorgyárhoz járó Ikarusok Masazir-ban:

A Masazirban található bútorgyárhoz általában négy darab autóbusz szokott munkásokat szállítani, amelyből a legtöbb Ikarus, de elfordul BMC is. Ottjártunkkor 3 darab Ikarust sikerült itt felfedezni, amelyeknek tulajdonosával 2 órán keresztül teáztunk egy fa árnyékában és közben beszélgettünk vele. Kiderült, hogy az aznap itt fotózott 3 Ikarus közül kettő a műszak végén Sumqayitba viszi haza a munkásokat, a harmadik busz pedig mindössze Masazir másik felébe megy körülbelül 15 perces menetidővel. 

dsc_0465_optimized.jpg10-LD-064 parkol Masazirban, a bútorgyár előtt. Ez a busz innen csupán a település másik felébe viszi a munkásokat.

dsc_0484_optimized_1.jpgA 10-LA-719 a műszak végeztével Sumqayit városába viszi a bútorgyár dolgozóit,

dsc_0482_optimized.jpghasonlóan az 50-DE-239-hez, amely szintén a Baku elővárosában található Sumqayit-ba megy.

Bazári Ikarusok Salyanból és Lankaranból:

Baku határában található a Sadarak bazár. Ehhez a hatalmas bazárhoz messzi településekről érkeznek a vásárlók teherautókkal, illetve autóbuszokkal. A magyar közlekedésbarátoknak a legérdekesebb téma a Salyan és Lankaran városából érkező Ikarusok. Salyanból általában egy, de van, hogy kettő Ikarus is feljön Bakuba, míg Lankaranból egy darab Ikarus várható, de van, hogy onnan egy se jön, hanem helyette teherautóval jönnek fel a bazárhoz. 

Az Azerbajdzsánban eltöltött idő alatt többször is kimentünk a bazárhoz, ellenőrizni, hogy éppen milyen autóbusz jött fel vidékről a fővárosba. Salyanban két Ikarus lakik, Lankaranban viszont 5 darabról is tudni, amelyek váltakozva jönnek fel a bazárhoz. Ezekben a buszokban az utasszállításon túl a csomagszállításnak is nagy teret szentelnek, komplett üléssorokat raknak tele a bazárban vásárolt csomagokkal. 

6_optimized.jpgRakodás a bazár parkolójában: Salyan városába készül indulásra az 52-AC-505-ös.

435335086_884003353494863_5743436375006979539_n.jpgÍgy néz ki egy átlagos salyani járat utastere. Az utasokon túl a busz hátuljában csomagszállítás történik.           (fotó: Gács Péter)

Salyan városa Bakutól 135 kilométerre, míg Lankaran városa 235 kilométerre található Bakutól. Ezt a távot ezek az autóbuszok végig autópályán teszik meg, délután végig napos-ajtós fényekben, végig a Kaszpi-tenger partvonalát követve, ezzel remek témát szolgáltatva az oda látogató buszfotósoknak. 

7_optimized.jpgPirsaat település közelében halad az azeri autópályán az 52-AC-777 Salyan felé április 27-én.

dsc_0323_optimized.jpgUgyanaz a busz pár kilométerrel arrébb, Kürsengi településnél is lencsevégre került.

dsc_0382_optimized.jpgIkarus a Kaszpi-tenger partján: a 10-VB-583 Lankaran felé halad Sanqacalnál április 28-án.

 Vasútfotózás Azerbajdzsánban:

Természetesen az Ikarusok vadászata mellett a vasútfotózás is a kitűzött célok között volt az azerbajdzsáni látogatásom során. Sikerült is nagyon jó képeket készíteni, viszont külön blogbejegyzés erről most nem lesz, hanem a Flickr oldalamra látogatva lehet megnézni az itt készült legjobb képeket.

A Flickr oldalam az alábbi linken keresztül érhető el: https://www.flickr.com/photos/200352005@N08/ 

Ízelítőül az ott található galériából:

dsc_0580_optimized.jpgVL11-365 halad vegyes tehervonatával Baku határában, április 30-án.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://vasparipak.blog.hu/api/trackback/id/tr2418394499

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2024.05.06. 11:44:23

Szerencsétlen gépsárkányok, ezeket Európában már a bontósok se vennék be...A Mozaik utcában a vizsgabiztosok fejbe lőnék a sofőrt, utána meg magukat is.
A legkeményebb a Merga logóval és ki tudja milyen lámpákkal fészliftelt "Euro Lines" járat volt.
A személyautópark is ennyire durva, vagy az még inkább?

BVhmot200 2024.05.06. 13:42:19

@geegee: Az is hasonló. Rengeteg, szovjet időkből maradt személy-és teherautó szaladgál még az utakon a Ladáktól elkezdve a ZiL-eken át Kamazokig.
süti beállítások módosítása